پرش به محتوا

استراکچر پنل خورشیدی 

 استراکچر پنل خورشیدی چیست؟

برای راه اندازی یک سیستم خورشیدی قبل از هر چیز به فکر تهیه و تدارک تجهیزاتی مانند باتری، اینورتر، پنل خورشیدی و … هستیم در حالیکه سازه نگهداری و پنل نیز بسیار حائز اهمیت است.

استراکچر پنل خورشیدی شامل یک پنل خورشیدی و یک استراکچر است که پنل را حفظ می کند.

پنل خورشیدی

انرژی خورشید در یک ساعت بیشتر از انرژی مصرفی همه افراد در جهان در یک سال روی زمین می‌افتد.

از میان انرژی های موجود، انرژی خورشیدی یکی از پاک ترین و پایان ناپذیرترین انرژی هایی است که می توان در سطح کره زمین یافت.

در واقع پایان پذیر بودن و کمبود انرژی های موجود و نیاز بشر به مصرف انرژی برای دامه بقا، باعث شده است که استفاده از انرژی خورشیدی رواج بیشتری پیدا کند و برای بشر امروز حائز اهمیت باشد.

فناوری‌های زیادی وجود دارد که نور خورشید را به انرژی قابل استفاده برای ساختمان تبدیل کند. پنل خورشیدی متداول‌ترین فناوری‌ خورشیدی مورد استفاده، برای خانه‌ها و مشاغل است. دریافت انرژی خورشیدی و تبدیل آن به سایر انرژی‌ها توسط پنل‌های خورشیدی صورت می‌گیرد.

پنل های خورشیدی در سطح جهانی، با سرعت چشمگیری در حال رشد هستند. ایران به دلیل شرایط جغرافیایی موجود و قرار گرفتن در بالای خط استوا از نظر آب و هوا یکی از کشورهایی است که برخلاف کشوری مانند سوئد، در تمام نقاط جغرافیایی خود فضای مساعدی برای نصب پنل های خورشیدی را دارد.

طبق مصوبه وزارت نیرو، طی 20 سال با در نظر گرفتن نرخ تعدیل و تورم در نرخ ارز و نرخ ریال میزان خرید برق از طریق نیروگاه خورشیدی با توجه به جدول زیر محاسبه و اعلام می شود:

 

ال اس اف | سازه Lsf | ال اس اف ایران | قیمت ال اس اف | ویلا Lsf | مجری تخصصی سازه Lsf | مرکز ال اس اف

پنل‌های خورشیدی زمانی بهترین عملکرد را دارند که نور خورشید را به صورت مستقیم و بدون سایه، برای حداکثر ساعت ممکن دریافت کنند و در زاویه شیب دقیق و با جهتی به سمت جنوب نصب شوند. اینجاست که ساختارهای نصب پنل خورشیدی به تصویر کشیده می شود.

استراکچر پنل خورشیدی

 پنل خورشیدی، به وسیله پایه پنل یا استراکچر‌های خورشیدی نگه داشته می‌شوند.

استراکچر خورشیدی

استراکچر خورشیدی به سازه‌هایی که پنل خورشیدی بر روی آن نصب می‌شود گفته می‌شود، در واقع استراکچر‌های خورشیدی علاوه بر کار نگهداری پنل‌های خورشیدی کمک می‌کند تا پنل‌های خورشیدی در بهترین زاویه ممکن نسبت به نور خورشید رو به آسمان قرار گیرند.

انواع استراکچر خورشیدی

اواع استراکچر خورشیدی

دوام و جنس استراکچر خورشیدی به دلیل محافظت از پنل در مقابل رطوبت و وزش باد با سرعت بالا بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل برای تولید استراکچر خورشیدی باید دقت و توجه بالایی اعمال شود.

استراکچر پنل خورشیدی معمولا از دو جنس ممکن است تشکیل شده باشد :

  • جنس آلمینیوم:

آلومینیوم یک ماده سفید نقره‌ای، نرم و انعطاف‌پذیر است. در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و به راحتی خورده نمی‌شود. در مقایسه با آهن گالوانیزه، این وزن سبک و مقرون به صرفه است.

  • جنس آهن با روکش گالولنیزه گرم:

در گالوانیزه کردن، پوشش روی، روی آهن یا فولاد اعمال می‌شود تا از زنگ زدگی آن جلوگیری شود. روش‌های مختلفی برای گالوانیزه کردن آهن وجود دارد.

انواع پایه پنل خورشیدی

استرکچر خورشیدی یا پنل خورشیدی در 4 نوع ممکن است تولید شود:

  • استراکچر ثابت
  • استراکچر با قابلیت تنظیم زاویه و ارتفاع
  • استراکچر برای سطح شیب دار
  • استراکچر هوشمند

استراکچر خورشیدی ثابت

استراکچر ثابت خورشیدی

 استراکچر خورشیدی ثابت همانطور که از نام آن پیداست به صورت ثابت در فضا نصب می‌شود و بعد از نصب امکان هیچ گونه جابه جایی و تغییر زاویه برای آن وجود ندارد.

به طور معمول این استراکچر‌ها برای نیروگاه خورشیدی بر اساس استانداردهای مقاومت در برابر رطوبت، وزش باد و ضریه طراحی و ساخته می شود. همچنین استراکچر نیروگاه خورشیدی به طور معمول از دو ردیف تشکیل شده که بتوان بر روی هر کدام از آن ها تعداد بیشتری از پنل ها را قرار داد.

  • استراکچر با قابلیت تنظیم زاویه و ارتفاع

استراکچر خورشیدی متغیر

استراکچر متغیر با قابلیت تنظیم زاویه و ارتفاع  به گونه ای است که می توان آن را در فصول مختلف سال متناسب با گردش خورشید تغییر داد ولی از آنجا که جابه جایی که آنها بسیار سخت و نیاز به نیروی کار زیادی دارد و مقرون به صرفه نیست، در نتیجه زیاد استفاده نمی شود.

استراکچر سقفی یا استراکچر برای سطح شیب دار

استراکچر سقفی خورشیدی

این نوع از استراکچر نیز مثل پایه پنل خورشیدی ثابت می باشد و تفاوتی که دارداین است که از پایه کوتاه تشکیل شده است یا در کل بدون پایه است و به طور کلی برای نصب پنل خورشیدی بر روی سطح شیب دار استفاده می شود.

استراکچر هوشمند

پایه پنل خورشیدی هوشمند یا استراکچر هوشمند از تعدادی سنسور، موتور و یک سیستم کنترل تشکیل شده و زاویه آن نسبت به محور خودش قابل تغییر است. به این صورت که سنسور نور خورشید را اندازه گیری کرده و سپس سیستم کنترل با تغییر زاویه استراکچر و پنل های خورشیدی به کمک موتور های مخصوص، پنل را در تمامی ساعات دقیقا زیر نور خورشید قرار داده و باعث می شود راندمان سیستم تا حد قابل قبولی افزایش پیدا کند.

استانداردهای استراکچر پنل خورشیدی

۱– در برابر سرعت باد مقاومت داشته باشد : سازه خورشیدی باید متناسب و در برابر سرعت باد محل نصب مقاوم باشند.

۲– نوع مواد سازه یا استراکچر : فولاد گالوانیزه گرم با حداقل ضخامت گالوانیزه شده مطابق با استاندارد و یا آلیاژ آلومینیوم

۳– جنس واشرها، پیچ و مهره ها، کلمپ ها یا گیره های نصب پنل، بست ها: جنس این تجهیزات باید از جنس استیل ضد زنگ ۳۰۴SS باشد.

4– نصب: استراکچر باید به گونه ای طراحی شود تا به صورت ساده و اسان نصب شود و نیازی به جوشکاری و ماشین آلات سخت و پیچیده برای نصب نداشته باشد.

5 فاصله بین لبه پرتگاه پشت بام و استراکچر نصب:  این فاصله حداقل ۶۰ سانتی متر باید باشد.

6– دسترسی برای تمیز کردن پنل و تعمیر و نگهداری:  نصب پنل های خورشیدی باید گونه ای باشد که تمیز کردن تمام قسمت های بالا و پایین پنل و جعبه اتصالات پنل ها امکان پذیر باشد.

7– زاویه شیب پنل: در ایران پنل ها به گونه ای نصب می شود که صفحه روبروی پنل باید به سمت جنوب و رو به خورشید نصب شود. 

قیمت استراکچر پنل خورشیدی

قیمت استراکچر خورشید به علت تغییر قیمت مصالح در حال تغییر است و امکان بیان قیمت ثابت برای استراکچر خورشیدی وجود ندارد . برای استعلام قیمت می توانید با کارشناسان فروش در مرکز ال اس اف ایران تماس بگیرید.

مرکز ال اس اف ایران تولید کننده و طراح، مجری و ارائه دهنده انواع استراکچر و پنل های خورشیدی و صنعتی در حمایت از حفظ انرژی های غیرقابل بازگشت و توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر آماده هرگونه ارائه خدمات می باشد. 

برای کسب 02122448448 تماس بگیرید….

Call Now Button