پرش به محتوا

اس ال اف

اس ال اف یا ال اس اف ؟

 شاید این موارد را بار‌ها شنیده باشید و اگر در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشید برای شما شاید این سؤال پیش بیاید که کدام اصطلاح واقعاً درست است و حتی در مورد این موضوع دچار سردرگمی شوید….

SLF یا LSF

اس ال اف!!!!!!!

ما در اینجا به طور کامل توضیح می‌دهیم :

  •  ال اس اف یا اس ال اف؟ LSF یا SLF؟
  • LSF چیست؟
  • انواع سازه LSF
  • اجزای تشکیل دهنده و سازنده اصلی سازه LSF
  • کاربرد سازه LSF
  • مزایای سازه های فولادی گالوانیزه سرد نورد شده LSF
  • قیمت سازه ال اس اف
  •  

ال اس اف یا اس ال اف؟ LSF یا SLF ؟

Light Weight Steel Frame به سازه سبک فولادی گفته می‌شود. در واقع Light Weight Steel Frame یک نام شناخته شده جهانی برای سیستم سازه‌ای است که در آن از پروفیل‌های فلزی گالوانیزه سرد با ضخامت کاهش یافته استفاده می‌شود و در واقع همین امر سبب سبک وزن بودن سازه به شمار می‌رود.

اس ال اف یا ال اس اف ؟؟ این که کدام درست است؟ مطمئناً تا به اینجا متوجه شده‌اید که LSF که برگرفته از Light Weight Steel Frame است صحیح می‌باشد و این به این معنا است که عبارت اس ال اف (SLF) صحیح نیست. 

LSF

سازهال اس اف کانادایی و نیوزلندی

سازه LSF “ال اس اف” یک سازه سبک و پیش ساخته است که بر اساس طرح معماری ساختمان، در محل کارخانه تولید شده و سپس در محل پروژه ساختمان با استفاده از پیچ‌های سرمته‌ای، بولت‌ها و سایر اتصالات نصب و بر پا خواهد شد. این سازه‌ها که از ورق گالوانیزه با عرض پروفیل متغیر (معمولاً ۸۹ تا ۳۰۸ میلی‌متر) تولید می‌شوند و  جایگزین سازه‌های فلزی یا بتنی موجود یا هر نوع هایل دیگری است که در ساختمان‌سازی به کار برده می‌شود.

مجموعه‌ای از پروفیل‌ها در تمامی کاربرد‌ها (اعم از اسکلت کلی ساختمان، سازه ترکیبی، پارتیش‌بندی، سقف کاذب و …. ) نقش سازه فلزی را بر عهده خواهد داشت و در مجموع تمامی دیوار‌های داخلی، خارجی و تیر‌های سقفی با انواعی از مقاطع LSF ایجاد و احداث می‌گردند.

انواع سازه LSF

سازه ال اس اف بر دو نوع انجام می‌شود:

در روش کانادایی طراح قدرت عمل بیشتری برای انجام کار دارد، زیرا در این روش پروفیل‌ها بصورت استاد و رانر خام در ابعاد طول و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود  و کلیه برش کاری‌ها در کارخانه انجام و کد‌گذاری می‌گردد.  
از  آنجا که در روش کانادایی محاسبات با نرم‌افزار SAP انجام می‌شود و توسط طراح و محاسب و ناظر مراحل طراحی و اجرا انجام می‌شود، در نتیجه دفترچه محاسبات و خروجی محاسبات وجود دارد و همین امر سبب می‌شود که کارفرما امکان دریافت پایان کار را داشته باشد، همچنین زمان تولید از زمان ارائه کات لیست ۷ الی ۱۰ روز کاری می‌باشد که در مقایسه با روش‌های دیگر زمان بسیار کم و مناسبی است
روش کانادایی به دلیل ساده بودن، مقرون به صرفه بودن سرعت بالای تولید و هزینه پایین تولید به نسبت نیوزلندی و قابلیت استفاده پروفیل‌های تولید شده در انواع پلن‌های مورد استقبال بیشتر پیمانکاران و کارفرمایان می‌باشد.
همچنین در روش کانادایی تغییرات نقشه بسیار آسان و قابل انجام است که از محسنات بزرگ آن است.

lsf

در روش نیوزلندی سازه به صورت فریم کد انجام می‌شود و تولید، برش و سوراخکاری محل پیچ با CNC در محل کارخانه انجام می‌گیرد و تمامی پنل‌ها شماره‌گذاری می‌گردد.

سازه تولید شده در روش نیوزلندی متعلق به پلن طراحی شده صرفاً می‌باشد و امکان تغییرات در آن به هیج وجه وجود ندارد و در صورت هرگونه مشکل اعم از  انصراف یا مشکلات شهرداری و مجوز امکان استفاده برای ساختمان دیگری ر ندارد.

ال اس اف به روش نیوزلندی با پیش فرض‌های نرم افزا و مخصوص کشور نیوزلند است و از آنجا که نیوزلند برخلاف کشور ما کشور زلزله خیزی نیست این روش برای کشور ما نمی‌تواند مناسب باشد.

روش نیوزلندی برخلاف روش کانادایی فاقد دفترچه محاسبات و خروجی قابل کنترل بارگذاری‌ها می‌باشد و به همین دلیل بعد از اتمام کار امکان اخذ پایان کار وجود ندارد.

اجزا اصلی سازه lsf 

ساختمان‌هایی که با سازه ال اس اف ساخته می‌شوند از ۳ جز اصلی یا ۳ مرحله اصلی تشکیل شده‌اند که عبارتند از:

  • مقاطع متشكل از ورق‌های فولادی سرد نوردشده برای سازه
  • صفحات تخته گچی به عنوان پوشش رویه درونی
  • لایه عایق حرارتی وصوتی
مرکز ال اس اف ایران

كاربرد سازه ال اس اف به عنوان یك سیستم سازه‌ای مستقل و اكثرا در انبوه‌سازی ساختمان‌های دوطبقه، ساختمان‌های اداری و تجاری، واحد‌های صنعتی و سالن‌های ورزشی یك طبقه است.  

یك سیستم سازه‌ای باربر ثقلی است كه قابلیت تركیب شدن با سیستم سازه‌ای دیگر، مانند دیوار‌های بتن مسلح سازه‌ای را دارد.
در ساختمان‌های كوتاه بصورت سیستم سازه‌ای مختلط بكار می‌رود. استفاده از اشكال مختلف آن طبق آیین‌نامه مجاز بوده است.  

مقاطع آن دارای ابعاد متنوع و محدوده تغییرات ضخامتی بین ۲. ۵ تا ۶/۰ میلیمتر می‌باشند. اتصال LSF به شالوده به واسطه كلاف افقی با مقطع c، شكل می‌گیرد.  

اجزاء قائم به عنوان عضو باربر ستونی در بار‌های ثقلی عمل می‌كند، برخی از این اعضا در دهانه مهاربندی جانبی سازه علاوه بر بار ثقلی، متحمل نیرو‌های ناشی از بار جانبی هم بوده كه تحت نام وادار(stud) در سیستم معرفی شده‌اند.  

سقف این سازه‌ها متشكل از تیرچه‌های فلزی سردنوردشده است. پوشش سقف با دال بتنی در صورت یكپارچگی لازم بین بتن و پروفیل فولادی تیرچه، می‌تواند به عنوان سقف مركب فلزی طراحی شود.

تیر‌ها و تیرچه‌ها عمدتاً دارای مقاطع با اشكال cوz می‌باشند.

مزایای سازه های فولادی گالوانیزه سرد نورد شده LSF

به علت مزایایی که سازه ال اس اف دارد امروزه در تمام دنیا استفاده می شود:

  • سبكی
  • سادگی در پیش ساختگی
  • تولید انبوه
  • كیفیت
  • یكنواخت
  • مقاومت وسختی بالا
  • عدم تأخیر ناشی از شرایط
  • جوی در ساخت و نصب سازه
  • حمل ونقل اقتصادی
  • نصب سریع وآسان
  • …..
سازه پیش ساخته ال اس اف
اس ال اف

قیمت سازه ال اس اف

در هیچ نوع سازه ای امکان اعلام یک قیمت دقیق به علت استفاده از مصالح با کیفیت های مختلف وجود ندارد ولی احتمالا شنیدید: برآورد دقیق هزینه ساخت در سازه ال اس اف امکان پذیر است.

بله کاملا درست است هر آنچه در مورد این موضوع شنیده اید؛ به عبارتی برخلاف سازه های ساختمانی دیگر مثل سازه های بتنی و … که به علت طولانی بودن مدت زمان ساخت شامل حال تورم می شوند و برآورد هزینه در آنها تقریبا غیرممکن است ، سازه ال اس اف امکان برآورد دقیق هزینه را دارد .

در سازه ال اس اف بعد از طراحی پلان و تهیه نقشه معماری، نقشه های محاسباتی تهیه و پس از آن لیستوفر آماده و بر اساس آن، ورق گالوانیزه در کارخانه فرمینگ می شود و به صورت  استاد و رانر با مقاطع تولیدی محاسبه شده تولید می شود.

یکی دیگر از نکاتی که سبب می شود سازه ال اس اف نسبت به سازه های دیگر از نظر اقتصادی به صرفه تر باشد ، کوتاه بودن مدت زمان ساخت و بهره برداری سریعتر از سازه می باشد . 

Call Now Button