پرش به محتوا

انجمن ال اس اف ایران

انجمن ال اس اف ایران

در سال 1389 انجمن صنفی ال اس اف ایران پایه ریزی و ایجاد شد و در سال 1390 انجمن علمی ال اس اف جهت ارتقا مستمر و جلوگیری از بروز انحراف شکل گرفت.

انجمن ال اس اف ایران در طی تمام این سالها علاوه بر برگزاری کنفرانس ها و همایش های متعدد و همکاری با مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن جهت تدوین یک آیین نامه طراحی بومی شده و انتشار آن، در تلاش بوده است تا بتواند کتاب مرجع ساختمان های ال اس اف را تدوین نماید.

تدوین این کتاب با این هدف بوده که کارفرمایان و افرادی که در این حوزه کار می کنند بتوانند تصمیم گیری درستی را با توجه به شرایط جغرافیایی کشور داشته باشند و بتوانند به بهترین شکل از این روش نوین استفاده کنند.

بیش از صد پروژه ای که در قالب کاربری های مختلف مسکونی، آموزشی، اداری و … در تمام سطح کشور در طی این سالها ساخته شده است نشان دهنده شناخت کامل این علم توسط مهندسین کشور و قابل اعتماد بودن این روش در استفاده می باشد.

مرکز ال اس اف ایران

شرکت پیام دشت پارس یا مرکز ال اس اف ایران، عضو انجمن ال اس اف ایران و به عنوان بازرس رسمی انجمن ال اس اف از سال 1385 به طور تخصصی فعالیت خود را در زمینه سازه ال اس اف شروع کرد.

مرکز ال اس اف ایران این افتخار را دارد که، عنوان اولین شرکت دارای خطوط تولید استاندارد و گواهی معتبر جهانی مانند IBC و AISI و مقررات ملی ساختمان را دارد.

شرکت پیام دشت پارس با سالها تجربه و فعالیت در این زمینه و طراحی و تولید و اجرای بیش از 500 پروژه مسکونی، ویلایی، دولتی و … همواره در تلاش است تا فعالیت خود را گسترش دهد.

هدف ما در شرکت پیام دشت پارس،ایجاد فضایی امن و آسوده با استفاده از یک تیم کاملا ماهر از مهندسین و متخصصین و با اتکا به تمام تجارب خود در طی سالها فعالیت در این زمینه، برای تمام هم وطنان عزیز است.

همین حالا با ما تماس بگیرید.

مرکز ال اس اف/انجمن ال اس اف ایران

تاریخچه ال اس اف

سیستم ال اس اف حاصل ورود تکنولوژی به صنعت ساختمان است.

در واقع تلفات جانی و مالی ناشی از زمین لرزه، افزایش رشد جمعیت و نیاز به مسکن بیشتر و در نتیجه نیاز به سرعت ساخت و ساز بالاتر، کاهش هدررفت انرژی و … سبب شده است که مهندسین در دنیا به ورود یک سیستم جدید به صنعت ساختمان فکر کنند و نتیجه آن پدیدار شدن سیستم جدیدی به نام سازه سبک فولادی ال اس اف در صنعت ساختمان شد. 

در سال 1990 کشور آمریکا به صورت جدی بحث ال اس اف را عنوان کرد و در سال 1992 در این کشور 500 خانه به روش LSF ساخته شد. امروزه حدود 90 درصد خانه ها به این روش و یا در ترکیب با سایر روش ها ایجاد می شود.

مهندسین ایرانی نیز سالها به دنبال آن بودند تا بتوانند از این سیستم در ساخت و سازها استفاده کنند تا اینکه  در سال 1389 اولین آیین نامه طراحی و اجرای سازه های فولادی سرد نورد شده (بخش سازه ) با نامه آئین نامه 612  از دفتر معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور ارائه شد.

 در سال 1390 این آیین نامه رسما ارائه یافت و در همان سالها تعداد زیادی پروژه و ساختمان های مهر در کشور با این روش و یا در ترکیب با روش های دیگر ایجاد شد.

Light Weight Steel Frame

سازه ال اس اف/lsf/سازه سبک ال اس اف
سازه ال اس اف/lsf

LSF مخفف عبارت Light Weight Steel Frame  به معنی ساخت ساختمانی با سازه سبک فولادی است.

سیستم قاب فولادی سبک، از فولاد سرد نورد شده گالوانیزه تشکیل شده است و به همین دلیل از آن به عنوان سازه فولادی گالوانیزه شده نیز یاد می کنند.

سازه سبک فولادی LSF متشکل از پروفیل هایی هستند که در کنار هم این سازه را تشکیل می دهند. پروفیل های تشکیل دهنده سازه ال اس اف، استاد و رانرهای هستند که ساختار اصلی ساختمان از طریق آنها شکل می گیرد.

استاد و رانر

پروفیل های استاد یا Stud یا وادار همانطور که گفتیم از جنس فولادی است که به صورت سرد نورد گالوانیزه شده است. وادارها از فولاد گالوانیزه با ضخامت حداقل 1 میلی متر و حدکثر 2 الی 3 میلی متر تشکیل می شوند که این ضخامت با توجه به نوع محاسبات مشخص می شود .

پروفیل استاد به صورت  به صورت C شکل است. این پروفیل های به صورت عمودی در سازه قرار می گیرند و نقش باربر را در دیوارها بر عهده می گیرند. 

پروفیل استاد با بال حداقل 5 سانتی متر و جان 10 سانتی متر تولید می شود.

Lip در پروفیل استاد حدود 1 الی 1.5 سانتی متر است.

اندازه بال و جان در استاد با توجه به محاسبات تعیین می شود.

پروفیل استاد/ STUD/سازه ال اس اف/وادار

پروفیل های رانر یا TRACK یا تراک نیز از جنس فولاد گالوانیزه به طریق سرد نوردشده است. رانرها نیز همین طور از فولاد گالوانیزه با ضخامت حداقل 1 میلی متر و حدکثر 2 الی 3 میلی متر تشکیل می شوند که این ضخامت با توجه به نوع محاسبات مشخص می شود .

رانرها به صورت U شکل هستند و به صورت افقی در سازه قرار گرفته و به طور کلی نقش نگهدارنده استادها را بر عهده دارند.

پروفیل رانر با بال حداقل 5 سانتی متر و جان 10 سانتی متر تولید می شود.

اندازه بال و جان در رانر نیز همانند پروفیل استاد در زمان انجام محاسبات و با توجه به آن انحام می شود.

پروفیل رانر/ سازه ال اس اف

نحوه عملکرد در سازه ال اس اف

برای ساخت یک ساختمان با سازه ال اس اف ابتدا با توجه به شرایط زمین و درخواست ها ی کارفرما و در نظر گرفتن سایر عوامل نقشه و پلان، طراحی می شود و سپس با توجه به آن سازه ال اس اف به صورت پروفیل استاد و رانر با استفاده از ورق گالوانیزه در کارخانه تولید می شود.

 پروفیل ها بعد از تولید در کارخانه به محل انجام پروژه انتقال داده می شود و در آنجا با توجه به محاسبات و نقشه در محل قرار می گیرند، و این پروفیل ها به وسیله پیچ و مهره به هم محکم بسته و محکم می شوند.

بعد از اینکه دیوارها و سقف با استفاده از قاب های مونتاژ شده در محل جاگذاری شدند، از پانل های گچی  برای پوشش داخلی این سازه استفاده می شود.

جهت پوشش خارجی سازه از موارد زیادی می توان استفاده کرد، ولی از آنجا که سازه ال اس اف نسبت به سازه های سنتی یک سازه سبک است و در واقع یکی از دلایل شهرت سازه ال اس اف در واقع سبک ومقاوم بودن آن در مقابل زمین لرزه است .

در سازه ال اس اف به دلیل سبکی خود سازه در اکثر مواقع از فایبرسمنت برد برای پوشش خارجی استفاده می شود ولی باز هم بستگی به شرایط موجود دارد.

سازه های ال اس اف

تعداد طبقات مجاز در سازه ال اس اف

طبق دستور آیین نامه در ایران تعداد طبقات مجاز در یک ساختمان با سازه ال اس اف تا 5 طبقه می باشد. این موضوع در خارج از ایران محدودیتی ندارد و قابلیت ساخت طبقات بیشتر با سازه ال اس اف وجود دارد.

لازم به ذکر است در ایران منحصرا با سازه ال اس اف می توان تا 3 طبقه را ایجاد کرد و  به صورت تلفیقی با سایر سازه ها تا 5 طبقه را می توان بنا کرد.

انواع سازه ال اس اف

سازه ال اس اف به دو نوع یا دو سبک  وجود دارد :

  • سازه ال اس اف به سبک سازه نیوزلندی
  • سازه ال اس اف به سبک سازه کانادایی

تفاوت سازه ال اس اف در روش کانادایی و نیوزلندی:

در سازه ال اس اف کانادایی پروفیل ها به شکل استاد و رانر خام تولید می شود و تمام مراحل برش کاری، سوراخکاری و مونتاژ توسط شخص  در خود محل پروژه انجام می شود و به همین خاطر بعضی از جابجایی ها مثل اضافه یا کم کردن درب و پنجره و … را می توان در محل پروژه داشت.

 در حالی که در روش نیوزلندی بر اساس اینکه مبتنی بر روش CAD/CAM است این امکان وجود ندارد.

استفاده از بادبندهای تسمه ای یکی از مزایای سازه ال اس اف به روش کانادایی است که در روش نیوزلندی وجود ندارد. استفاده از این بادبندها  سبب بهبود عملکرد سازه در زلزله می شود .

با توجه به فرهنگ و معماری ایرانی که داشتن سالن های بزرگ یکی از موارد مورد توجه در ساختمان هایشان است ، سیستم کانادایی به تنهایی و بدون نیاز به ترکیب با سایر سازه ها قابل ساخت است در حالی که در سیستم نیوزلندی بدون ترکیب شدن یا سازه دیگر قابل دسترسی نیست.

 

Call Now Button