پرش به محتوا

زیرسازی نما

زیرسازی نما یکی از مراحل نماسازی در ساختمان است. 

در هر ساختمانی نما و ظاهر ساختمان به عنوان یک پوشش برای ساختمان، اولین چیزی است که به چشم هر بیننده ای می آید . باعث زیبایی و دلنواز بودن ساختمان و همچنین فضای شهری می شود.

زیر سازی نما، در واقع بستری است تا بتوان هر نوع نمایی را با توجه به طراحی خاص آن نما اجرا کرد.

نما

 زیرسازی نما چیست؟

زیرسازی نما همانطور گه گفتیم یک فعالیت بسیار مهم و اساسی است که در صورتیکه به درستی پیش نرود علاوه بر اینکه ظاهر و زیبایی ساختمان را از بین می برد با کوچکترین لرزشی ظاهر ساختمان فرو می ریزد و یا اینکه رطوبت جذب نمای ساختمان می شود.

معمار ساختمان باید بداند که برای پوشش و نماسازی ساختمان از چه مصالحی قرار است استفاده شود تا بتواند با توجه به نوع مصالح، زیر سازی مناسب و متناسب با آن را انجام دهد.

مصالح مختلف برای نمای ساختمان، زیرسازی متناسب با خود را دارد. ساختمانی که نمای سیمانی دارد با ساختمانی که نمای سنگی، نمای چوبی یا نمای کامپوزیت دارد از نظر نوع زیرسازی که برای نما می شود متفاوت است. 

به عنوان مثال برای زیرسازی نمای چوبی احتیاجی به پروفیل نبشی و رابیتس نیست در صورتی که برای نمای سنگی و سیمانی زیرسازی ساختمان با استفاده با پروفیل های نبشی و میلگرد انجام می شود.

زیرسازی نما

مراحل اجرایی در زیرسازی 

پیمان کار نما برای اجرای نمای ساختمان باید مصالح مناسب با نمای سازه را انتخاب کند تا با توجه به آن بتواند زیرسازی مناسب و با کیفیت متناسب با آن را انجام دهد.

با مشخص شدن نوع نما و مصالح قابل استفاده برای آن مهندس طراح، نقشه های فاز 2 شاسی کشی را تهیه می کند، این نقشه ها با در نظر گرفتن جزییات اجرایی سازه انجام می شود.

مقاطع و مشخصات آن، ابعاد و ضخامت پلیت ها، محل اتصال شاسی کشی به سازه اصلی، نوع جوش کاری و ابعاد آن تماما در نقشه های فاز 2 زیرسازی نما مشخص می شود.

با توجه به نقشه، در مرحله اول از طریق ریسمان کشی، پیاده سازی تراز و میزان پیش آمادگی های زیرسازی انجام می شود. این مرحله بسیار اهمیت دارد از این جهت که هر گونه اشتباه در پیاده سازی ترازها سبب می شود که شاسی کشی ها به درستی انجام نشود.

در مرحله بعد از ریسمان کشی، در صورتی که سازه بتنی باشد و پلیت وجود نداشته باشد با استفاده از بولت های مخصوص این پلیت ها را بر روی بتن ها  ایجاد می کنند تا بتوان دستک های اولیه شاسی کشی را به آنها جوش داد.

در مرحله بعد، بعد از کامل شدن خط افقی و تراز جهت انجام شاسی کشی، با توجه به نقشه پروفیل های عمودی و افقی را جوش  می دهند و نصب می کنند و سپس، زیر سازی با میلگرد انجام می شود و در صورت نیاز روی آن توری های رابیتس را با استفاده از سیم های مفتولی گالوانیزه به آن شاسی کشی و نصب می کنند .

نماسازی

انواع نما و زیرسازی مربوط به آن

زیرسازی نمای چوبی: به دو صورت فولادی و سیمانی انجام می شود. در زیر سازی نمای چوبی به روش شاسی کشی فولادی می توان از قوطی های 40*40 و یا 40*60 استفاده کرد که این قوطی ها در فاصله 50 سانتی متر و به صورت عمود بر جهت نصب چوب های نما استفاده می شود.

زیر سازی نمای سنگی: در زیر سازی نمای سنگی از جوشکاری های سنگین استفاده می شود و در واقع این کار باید بسیار دقیق و درست انجام شود زیرا در صورت هرگونه سهل انگاری در کار به دلیل سنگین بودن مصالح مورد استفاده در صورت ریزش نما خسارت های مالی و جانی به بار می آید.

زیرسازی نمای سیمانی: با استفاده از نصب تورهای رابیتس انجام می شود. تورهای رابیتس به وسیله یک لایه ملات خمیری سیمانی که متشکل از سیمان و پودرسنگ است پوشانده می شود تا بتوان چسبندگی کامل جهت ساخت نما را داشته باشد.

زیر سازی نمای کامپوزیت: در مرحله اول زیر سازی فولادی انجام می شود و سپس برای نصب قطعات آلمینیومی از پیچ و مهره و یا پیچ های سر مته ای به شاسی کشی فولادی ستفاده می کنند.

نکات مهم در  زیرسازی نما

1. از زیرسازی نما و محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

2.تمام قطعات فلزی بعد از اتمام جوشکاری و شاسی کشی باید به وسیله ضد رنگ پوشانده شود تا از پوسیدگی آن جلوگیری شود.

3.کنترل شاقول ها وتراز بودن زیر سازی نما از نکاتی است که باید در موارد اجرایی رعایت شود، زیرا هرگونه سهل انگاری در این مورد سبب دوباره کاری و ایجاد هزینه های فراوان می شود.

زیرسازی نما ساختمان

سازه ال اس اف

سازه LSF که از عبارت Light wieght steel frame به معنای سازه سبک فولادی گرفته شده است.

سازه فلزی سبک (LSF) یک سیستم ساختمانی سبک است که سیستم باربری سازه را بر اساس افزایش تعداد اجزای باربر امکان پذیر می‌سازد. در سیستم سازه ای LSF اساس کار توسط عناصر گل میخ ها و مسیرها، و اسکلت اصلی سازه به وسیله ترکیبی از اجزای فولاد گالوانیزه نورد سرد شکل گرفته است. 

در سازه ال اس اف از پروفیل های C ، U و Z استفاده می شود که این پروفیل ها از طریق پیچ و مهره یا پیچ های سر ویفر (خود حفاری) بهم متصل می‌شوند.

سازه های ال اس اف (LSF) ساخته شده  از استیل های کم وزن می باشد،، در طراحی این سازه ها راهکار های کارآمد و مقرون به صرفه ای ارائه شده است تا، به راحتی هر چه تمام تر در کنار ساختمان های قدیمی قرار می‌گیرند و با هر نوع مصالح و دکوراسیونی مطابقت دارند.

 و به عنوان یک نکته مهم این سازه‌ها زمان خیلی کمی را جهت نصب و اجرای ساختمان صرف می‌نمایند.

نما سازه ال اس اف

زیرسازی برای نما در سازه ال اس اف

در سازه ال اس اف به دلیل ماهیت خود سازه که اصولا یک سازه سبک تر نسبت به سایر سازه ها است و در واقع یکی از مهمترین مزایای سازه ال اس اف همین سبک بودن و مقاوم بودن نسبت به سایر سازه ها است، علی رغم اینکه می توان از هر نوع مصالحی برای سازه استفاده کرد اصولا تلاش می شود که مصالحی که برای نمای سازه ال اس اف استفاده می شود مصالح سبک تر باشد.

در سازه ال اس اف برای نمای سازه ال اس اف اصولا از فایبر سمت برد استفاده می شود. زیرسازی این نما با استفاده از پروفیل A و پروفیل M وV انجام می شود.

در سازه ال اس اف در صورتی که قرار باشد از نمای تر استفاده شود رابیتس کاری سنگینی انجام می شود و سپس با استفاده از یک لایه ملات سنگین نمای سازه نصب می شود.

مرکز ال اس اف ایران

مرکز ال اس اف ایران اولین شرکت ساختمانی در حوزه سازه های ال اس اف با سال ها فعالیت در این زمینه تولید کننده سازه ال اس اف و سی اف اس، وال پست، امگا و سازه های خورشیدی می باشد.

ما در شرکت پیام دشت پارس این تضمین را می دهیم که به عنوان یک نماینده امین، ساختمان اداری، مسکونی و یا تجاری لوکس شما را با بهترین کیفیت ممکن به شما تحویل دهیم. قرارداد شما با ما در شرکت پیام دشت پارس با توجه به تمایل شما، از انجام کار در مرحله ساخت سازه تا ساخت 0 تا 100 ساختمان مدنظر شما انجام می شود. نماسازی سازه خود را بهترین و بنا بر آنچه مدنظرتان است از ما بخواهید.

Call Now Button